Pintura Orgánica de Fernando Ureña Rib

AUGUSTA BARREDA

JOHANNA HAMMAN

LUIS LAMA

MARIO URTEAGA

FERNANDO DE SZYSLO

TILSA TSUCHIYA

VENANCIO SHINKI

VICTOR DELFÍN

 

 

 

LA OBRA DE UREÑA RIB

CUENTOS

LA INICIACIÓN

CELAJES

MALENANORADA

EL NAHUAL

PULPO A LA GALLEGA

LA PORTEÑA

LA TOSCANA

LA PUTANA DE PERPIGNAN

LA TORRE VIGILADA

LA SOLUCIÓN EN EL OMBLIGO

LA VENUS DE TABOGA

VIENTOS DEL NORTE

LA VINDICACIÓN DE OMAR

EL ABRAZO

DEL LIBRO FÁBULAS URBANAS

 

OBRA PICTÓRICA

ABSTRACCIONES

ALEGORÍAS

AMAZONAS

CRISÁLIDAS

DIBUJOS

FIGURACIONES

FORTUNA

ONÍRICA

LÚDICA

ORÁCULOS

DADORAS

NINFAS

OCEÁNICA

ORGÁNICA

DEL LIBRO DECIR LA PIEL

 


 
 
 

pintura peruana

LA VIGOROSA RECONSTRUCCIÓN DEL MUNDO EN

fernando de szyslo

FERNANDO UREÑA RIB

 
Fernando de Szyslo, Maestro del Arte Peruano y Latinoamericano

 

 

Las fuerzas vectoriales que se cruzan en la vorágine creativa de las imágenes de Fernando de Szyslo imponen súbitamente su presencia al espectador, dejándolo inmovilizado, absorto, hasta que este comienza a comprender su origen y destino.

Es posible que estas fuerzas múltiples, que esos signos, se originen en antiguas leyendas, en el paisaje abrupto de las sierras, en la inagotable energía misma de la tierra hendida de ríos vertiginosos y de cumbres. Es probable que el espectador vea la transformación ante sus ojos y perciba cómo esa tierra se renueva y triunfa en el volcán, palpita en la semilla, en la llanura y en el bosque.

Estos antecedentes, sin embargo, son apenas metáfora, la superficie imantada, el inicio. Porque la obra pictórica de Szyslo, busca en realidad la trascendencia de una imagen de América que no se circunscribe a regionalismo alguno y que resiente los peligros y la inminencia de una globalización que arrase el pasado en aras de un porvenir nebuloso en el que los amos serán los mismos, sólo que más poderosos.

El espectador, frente a la obra de Szyslo no puede hacer otra cosa que dejarse subvertir, invadir y luego dejarse consolar por la riqueza de sugerencias impregnadas en los gruesos empastes, en los contrastes luminosos y en una queja que parece provenir, como un grito, desde el fondo  mismo de los lienzos.

FERNANDO UREÑA RIB

 
 

FICHA DEL MUSEO

 

FERNANDO DE SZYSLO (1925)

Fernando de Szyszlo was a key figure in advancing abstract art in Latin America in the mid-fifties. Born in Lima in 1925, Szyszlo studied at the School of Plastic Arts of the Catholic University of Lima. At the age of 24 he traveled to Europe where he studied the works of the masters, particularly Rembrandt, Titian and Tintoretto, and absorbed the varied influences of cubism, surrealism, informalism and abstraction. While in Paris he met Octavio Paz and Andre Breton and frequented the group of writers and intellectuals that met regularly at the Cafe Flore engaging in vigorous discussions on how they could participate in the international modern movement while preserving their Latin American cultural identity. Upon his return to Peru, Szyszlo became a major force for artistic renewal in his country breaking new ground by expressing a Peruvian subject matter in a non-representational style.

Lyricism of color enriched by rich textural effects and a masterly handling of light and shadow are hallmarks of Szyszlo's painting. Highly identified with the linking of ancient cultures to a modernist artistic language, Szyszlo's art reflects a broad culture that draws on many sources from philosophy and science to literature. His evocative allusions to rituals, myths, and the geography of sea and desert landscapes are often associated with pre-Columbian sacred sites. Since his first solo exhibit in Lima in 1947, Szyszlo has had over 100 individual exhibitions in museums and galleries in Latin America, Europe and the United States and has participated in the prestigious international biennials of Sao Paulo and Venice. His work is represented in important public and private collections throughout the world.


 

 

 
 

 

Ureña Rib has seen his work exhibited around the World and holds a prominent position on the Art scene in his own country, but he admits to be particularly drawn to Montreal, which he visits annually. Renting a studio in the downtown Belgo Building, he immerses himself enthusiastically in the creative and diverse atmosphere of Montreal producing here his works.

FERNANDO URENA RIB

ART STUDIO

 

 

CONTACT INFORMATION

  

 

Revisado: May 28, 2013
TODOS LOS DERECHOS RESERVADOS. ALL RIGHTS RESERVED

 

 

 

Home Contact us Search for Artists profiles Latin Artists Directory

© Latin Art Museum
free hit counter